Pomocou týchto 5 tipov znížite mieru okamžitých odchodov na vašich webových stránkach
Či už chcete na webe prezentovať svoju firmu, predávať produkty alebo blogovať, vašich zákazníkov skutočne nadchnete len vtedy, keď vašu stránku rýchlo ,,neodkliknú”.
Skúste sa postaviť do role nakupujúceho: Ako sa správate, keď vstúpite do obchodu? A čo presne robíte, keď si nakliknete novú webovú stránku?
Presne tak, prvýkrát si robíte prehľad o tom, čo sa kde nachádza. Ako to však býva, tak aj v tomto prípade je rozhodujúci prvý dojem, či sa cítite pohodlne, či si pozeráte produkty a poprípade si o nich detailne čítate informácie, alebo naopak, rýchlo zo stránky odídete. Samozrejme veľa záleží aj na tom, či vás stránka v zásade aj tematicky zaujíma.
Čo to znamená pre vaše webové stránky?
Dôležitým faktorom, pomocou ktorého viete rozpoznať spomínané „odkliky“ z vašej webstránky, sa nazýva “okamžitá miera odchodov”. Ide v podstate o percentuálny podiel návštevníkov, ktorí opustili vašu stránku hneď po jej otvorení. Tieto hodnoty vyhodnocuje Google Analytics a taktiež aj iné bežné systémy, ktoré analyzujú správanie na vašej webovej stránke. Nízka miera odchodov je v tom prípade žiadúca, keď úspech vašej webovej stránky závisí od interakcií s užívateľmi (tak, ako je to u väčšiny webových stránok).
Ak chcete znížiť mieru odchodov, musíte najskôr pochopiť, prečo niektorí vaši návštevníci krátko po nakliknutí vašej stránky aj rýchlo odídu, aby ste mohli následne prijať vhodné protiopatrenia. V ďalšej časti sme pre vás zhrnuli niekoľko tipov a trikov pre začiatočníkov i pokročilých:
1. Vyhnite sa dlhému načítaniu webstránky
Hneď na začiatok chceme poukázať na to najzjavnejšie: Vyhnite sa v prvom rade dlhému načítaniu vašej stránky – inak sa môže stať, že ju návštevník opustí ešte predtým, než sa načíta dokonca. Zaujímavé informácie z vašej stránky sa tak nemusia k vašim potenciálnym zákazníkom ani dostať.
Veľké obrázky, komplexné programovanie a chýbajúca optimalizácia pre rôzne zariadenia môžu načítanie stránky veľmi spomaliť. Rovnako aj súbežné napojenie viacerých systémových poskytovatelov tretích strán (napríklad pri sledovaní alebo zobrazovaní reklám) výrazne spomaľuje rýchlosť stránky. Podtstatné je samozrajme aj pripojenie na servery, na ktorých je vaša stránka uložená.* Každú drobnosť, ktorú v tomto zmysle zmeníte, môže mať veľký vplyv na rýchlosť načítania vašej webstránky a tým aj na mieru okamžitých odchodov.
Tip: Ak chcete otestovať rýchlosť vašich webových stránok, nájdete na internete rôzne šikovné pomocné nástroje. Aj Google ponúka k dispozícii tento nástroj ➔ Page Speed Insights. Stačí, ak zadáte len vašu webovú stránku a kliknite na „analyzovať“. Google potom zoskenuje vašu webovú stránku a navrhne určité cielené možnosti na jej vylepšenie. Aj keď sa u vás niektoré z navrhovaných zmien z určitých technických dôvodov nedajú implementovať, jeden alebo dva zahrnuté návrhy môžu byť predsa len užitočné.
2. Vytvorte si jednoduchú a prehľadnú webovú stránku
Ak sa už návštevníci dostali na vašu stránku, dosiahli ste prvý dôležitý krok. Ale pozor: Akonáhle sa nevedia na stránke zorientovať alebo majú pocit, že naklikli na nesprávnu adresu, zo stránky aj veľmi rýchlo odídu. Vytvorte si preto vašu stránku čo najjednoduchšiu a najprehľadnejšiu.
Pokiaľ ide o grafickú a obsahovú stránku vašej webstránky, platí v tomto prípade staré známe “niekedy je menej viac”. Príliš veľa prvkov môže pôsobiť mätúco a odpútavať pozornosť.
Namiesto toho sa pokúste nasmerovať pozornosť návštevníka len pomocou drobných prvkov a jasnou, pútavou prezentáciou tam, kam ich chcete nasmerovať. Rovnako to isté platí aj pre rozloženie, či pre návrh textov a výber obrázkov.
Podobne by ste mali byť opatrní aj pri tvorbe menu: Jednoduchá štruktúra s niekoľkými kategóriami je vhodnejšia ako preplnené menu s mnohými podkategóriami. **
Rovnako dbajte aj na čitateľnosť vašich textov: Používajte nadpisy a podnadpisy a rozdeľujte svoje texty do odsekov. Ak sú vaše texty príliš dlhé, možete ešte zväčšiť odseky medzi riadkami.
Ako sme už vyššie spomínali, vaša webová stránka by mala byť prispôsobiteľná rôznym zariadeniam koncových užívateľov. V tomto prípade je kľúčovým slovom “responzívny dizajn”. Pod responzívnym dizajnom sa rozumie adekvátna tvorba a naprogramovanie webovej stránky, a to tak, že sa zobrazenie stránky automaticky prispôsobí veľkosti a rozlíšeniu obrazovky. Do úvahy by sa mal brať aj spôsob interakcie (kurzor myši, prst, jazyk).
Marketingový tip: Ak máte prístup k príslušným analytickým nástrojom, môžete sledovať vplyv rôznych typov zobrazenia a rozloženia tzv. A – B testov. V tomto prípade môžete vytvoriť napríklad dve rôzne landing pages, aby ste otestovali, ktorá varianta je za rovnakých podmienok je lepšia.**
3. Zlepšite kvalitu svojho obsahu
Čo platilo pri dizajne, platí rovnako aj pre obsah vašej webstránky. Aby návštevníci vašej stránky nemali pocit, že sú zneužívaní, či oklamaní, musí byť obsah autentický, vierohodný a seriózny.
Pokúste sa preto zistiť, aký obsah je pre vašu cieľovú skupinu relevantný a zaujímavý, zohľadnite očakávania vašich užívateľov a vyhnite sa balastu. Zbytočného textu a spamu je už dnes na internete dosť. Dnes je už internet predsa preplnený nepotrebným textom a spamom!
Rovnako je dôležité, aby boli vaše texty výstižné, krátke a jednoduché! “Technický žargón” by sa mal používať iba vtedy, keď je to absolútne nevyhnutné, pričom je dôležité vysvetliť tieto pojmy. Používaním technických výrazov a skratiek alebo dlhosiahlych komplikovaných viet tak vôbec nepôsobíte “dokonale”, či “profesionálne”.
Kvalitný obsah je predovšetkým dôležitým ukazovateľom pri hodnotení vašej webstránky vo vyhľadávačoch ako Google a inými nástrojmi. Kvalitný content prispieva nielen k zníženiu miery odchodov, ale aj k nárastu otvorenia stránok, k dlhšiemu času zotrvania na stránke a taktiež k lepším pozíciám vo vyhľadávačoch.
4. Nezaplavte vašich návštevníkov reklamou
Samozrejme, že by ste chceli pomocou vašej webstránky zarobiť peniaze, koniec koncov ste do nej určite vložili veľa času a úsilia. Zatiaľ čo prevádzkovatelia online e-shopov môžu priamo zarábať na predávaných produktoch, na blogu nie je moc alternatív na blokovanie reklamy. V tomto prípade je obľúbeným predovšetkým program Google AdSense, vďaka ktorému môžete zarobiť zopár peňazí aj ako drobní prevádzkovatelia malých webstránok.
Nezabudnite sa samozrejme vžiť do úlohy návštevníka vašej webstránky. Sami by ste nechceli byť konfrontovaní nespočetným množstvom reklamy. Nielenže tým zaplavíte celý obsah vašej stránky, ale pôsobíte zároveň aj neseriózne a nedôveryhodne. Ako sa hovorí, mali by ste nájsť tú správnu mieru.
Vždy je ľahké nájsť správne opatrenia. Ak máte pochybnosti, platí rovnako: „menej je niekedy viac”.
5. Obráťte sa na správnych ľudí
Všetky tieto opatrenia však sotva pomôžu, ak sa vám nepodarí skutočne osloviť tých ľudí, ktorí majú o váš obsah záujem, a ktorí majú naozaj výhody z vašej webstránky. Aby ste to dosiahli, musíte taktiež optimalizovať svoje stránky pre internetové vyhľadávače:
Zosúlaďte svoje kľúčové slová (kľúčové slová na vašich webových stránkach pre vyhľadávače) na požadované publikum a nezabudnite všade uviesť interné odkazy, samozrejme tam, kde to skutočne dáva zmysel!
Marketingový tip: Po definovaní vhodného publika môžete tiež zvážiť spustenie reklám AdWords (sponzorované reklamy na stránkach s výsledkami vyhľadávania v Google). Dokonca už aj v malých častiach môžete osloviť konkrétnych užívateľov, ktorí majú záujem o váš obsah, produkty atď. Tí potom zo stránky od začiatku odchádzajú v menšej miere a v ideálnom prípade vytvárajú ešte väčšiu organickú návštevnosť.**
Ak môžete implementovať len niekoľko z týchto tipov a zároveň sa pokúšate vytvoriť skutočnú pridanú hodnotu pre svojich návštevníkov, rýchlo dosiahnete merateľný úspech! Ale aj keď ste si dali na tom záležať, neočakávajte na začiatku príliš veľké zázraky: Keďže Mnohé odchody zo stránky závisia od obsahu a témy***, nie je možné zadať žiadny paušálny cieľ. Dosiahnuť nulové odchody je takpovediac nereálne, ale významné zníženie, to už áno!
* Ak máte otázky týkajúce sa pripojenia servera a hostingu k webovým stránkam, náš tím zo zákazníckej podpory je vám vždy k dispozícii!
** Ak by ste mali záujem o podrobnejší článok na jednu z uvedených tém, ozvite sa nám tu v komentároch alebo prostredníctvom e-mailu!
*** Rozsah priemerných mier okamžitých odchodov sa pohybuje od 10% do 80%, pri jednoduchých landing pages sú častokrát ešte vyššie – pozri napr. ➔ Adobe Digital Index
Bernhard Ehn